2014. december 21., vasárnap

Brio Big Green és Mighty Red elemes mozdonyok

Ha az ember bármely gyártó termékére gondol, természetes, hogy elsőre valami ikonikus darab szokott eszébe jutni. A régi Hasbro Transformerek közül Optimus Prime, a klasszikus Lego szettek közül a méltán népszerű Futuron űrvonat (6990-es készlet), a Matchboxok közül pedig olyan kötelező darabok juthatnak eszünkbe, mint a SuperKings Dodge Monaco.

Ha ilyen ikonikus darabot keresünk a Brio életben, akkor vitán felül a Big Green és Mighty Red páros lesz az első dolog, ami eszünkbe juthat. A két mozdony, ami valójában csak alapszínében tér el, évtizedek óta kötelező eleme a portfoliónak. Nem is véletlen, hiszen igen jól eltalált játékokról van szó.

A néhány évvel ezelőtt futó Polar Express készletek alapját is ez a mozdony adta, mely a különleges szettben kiegészült egy szenesvagonnal is.

Hogy néz ki, mit tud

A mozdony Brio méretekkel mérve viszonylag hosszú. A kisebb kanyarokban való navigációt ezért úgy oldották meg a tervezők, hogy a hátsó kis kerék egy lengő tengelyen foglal helyet. Ez a változatosság kedvéért nem mágnessel, hanem egy csuklószerkezettel csatlakozik a karosszéria fődarabjához, így nem fenyeget a veszély, hogy az ember elveszítse ezt a kulcsfontosságú alkatrészt.

A hosszú orrész sem véletlenül akkora, amekkora: a csühös meghajtásáról két AAA szabványú elem vagy akkumulátor gondoskodik. A Brio kisebb mozdonyaihoz képest eltérés, hogy a fent található gombok nem billenőkapcsolók, amik közvetlenül ki és bekapcsolják a motort, hanem egy valamivel összetettebb logikát követő panel nyomógombai. A funkciók sorban hátrafelé haladva: előremenet, megállás, hátramenet, valamint egy tolókapcsoló, amivel nem csak az áramot lehet teljesen lekapcsolni, de a meghajtott kerék mechanikusan is lekapcsolódik a motorról, így a mozdony szabadon futóvá válik.

Az előremenetet és tolatást egyébként hangok is kísérik, amik egy idő után elhallgatnak. A vontató ilyenkor tovább halad, de pár perc után egy időzítő segítségével a meghajtás is lekapcsol. Mindkét irány esetében led világítás egészíti ki a mókát: a menetirány szerinti haladáskor két sárga „fényszóró” világít, míg rükvercben villogó piros fény figyelmeztet az érkező szerelvényre. A ledek különösen szórakoztatóak, ha a pályába alagút elemeket is beépítünk.

Amit szerettünk

Ha az ember kicsit felnőttebb fejjel választ mozdonyt, vagy nagyobb gyereknek lesz az ajándék, akkor semmiképp nem hátrány, hogy a 3 voltos erőforrás a megszokottnál jóval gyorsabb közlekedő sebességet tesz lehetővé, ami ráadásul nagyobb nyomatékkal is párosul. A szerelvények így sokkal könnyebben felkaptatnak az emelkedő elemeken – még sok kocsival is. A meghajtott kerék egyébként a nagyobb átmérőjű, így a vontató kevésbé hajlamos elakadni vagy megugrani a pályán.

Elsőre kevésbé volt világos, hogy miért csak néhány másodpercig ad hangot a csühös, de viszonylag gyorsan elkezdtem értékelni ezt az apróságot, mert a húszadik ismétlés után már elég agytöppesztő a síp hangját hallani.

Amit kevésbé

Kicsit sajnálatos, hogy az elektronika egy idő után a motort is lekapcsolja, mert e nélkül az opció nélkül a vontató a végtelenségig is elfutkározhatna. A dolog ugyan megkerülhető egy apró csellel: a pályában valamelyik illesztésnél a papás végű sínt egy kicsit meg kell emelni. Így a mozdony alján található megszakító egy pillanatra elveszi az áramellátást, ami után automatikusan előremenetbe kapcsol vissza az elektronika.

Igaz továbbá az is, hogy a nagyobb sebesség is együtt jár bizonyos kompromisszumokkal. A favasutak pályáját nem kifejezetten száguldozáshoz tervezték, így a Mighty Red és Big Green lokomotívok érzékenyebbek is az illesztések pontatlanságaira, könnyebben kisiklanak egy kimozdult kanyar elem előtt.

Összességében

Mégis azt kell mondanom, hogy nem véletlen, hogy ez a mozdony páros a svéd gyártó kínálatának ennyire népszerű darabja. Valóban sok kellemes pillanatot tud szerezni tulajdonosának. Ha valaki kedveli a Brio favasút termékeit, akkor a csühösök egyike valóban kötelező darab.

A termék listaára nagyjából 7000 forint körül mozog, ami semmiképpen nem tekinthető kiugrónak, ha figyelembe vesszük, hogy más motoros mozdonyaik is hasonló árfekvésben vannak, miközben sokkal visszafogottabb a szolgáltatásaik listája.

Címkék: ,